Monday, February 6, 2012

tidak sempurna yang sempurna

SEMAKIN menginjak dewasa, definisi kita tentang kehidupan semakin berubah, barangkali boleh dikatakan sebagai semakin matang untuk mengertikannya. kita semakin 'rela' dengan setiap takdir berlaku dan semakin mengambil kira perasaan orang di sekitar walau kita bukanlah jenis yang mengambil berat perasaan orang lain.
   Semakin kita cuba memahami sesuatu, ia menjadi semakin sukar dan kompleks menyebabkan kita kadangkala berputus asa dan berhenti dari terus berusaha, itulah keadaan yang selalu dihadapi ketika dalam proses mencari definisi, ketika proses mengertikan sesuatu dalam hidup baru bermula.
   Kenapa erti sesuatu tidak sama antara seorang individu dengan individu lain?kerana kita mengalami pengalaman itu dengan cara berbeza. ada yang mengenali erti sesuatu itu melalui kesedihan dan ada pula yang mengalaminya buat kali pertama dengan penuh kegembiraan. itulah yang membezakan.
   Kerana itu, dalam mencari definisi kehidupan, kita tiba pada satu tahap yang mendapati hidup kita sangat tidak sempurna, ada yang tidak cukup dan ada yang terkurang. ketika itu kita sebenarnya telah mencapai titik kesempurnaan hidup..kerana kita sedar, hidup ini tidak sempurna!
   Jadi, langkah seterusnya adalah menyedari kuasa Ilahi dan berusaha dekat padaNya...agar ketidaksempurnaan di dunia ini mampu disermpunakan di sana nanti. insyaAllah.

gambar sekadar ngada-ngada..hihihi


Adios.

No comments:

Post a Comment