Monday, February 6, 2012

selagi ada masa kita


MISSJAY sentiasa berimpian agar dapat memiliki rumah yang dekat dengan masjid atau surau. Kenapa? 
Salah satu sebabnya kerana MissJay susah bangun pagi dan satu lagiadalah, lebih dekat untuk kami jika mahu ke masjid atau surau. Tau saja lah, bila usia dah banyak bertambah nanti, dua langkah pun macam dua kilometer..
Sekarang pun, kalau rasa rindu nak solat di masjid, MissJay akan pergi ke Masjid Bandaraya. Memang Masjid Negeri lebih dekat tapi Masjid Bandaraya, bagi MissJay, ada nilai sentimental yang tidak dapat dilupakan.
Mungkin kerana inilah masjid yang pertama MissJay nampak di KK ketika menjejakkan kaki ke sini, sebelum Masjid UMS.
Sekarang bising sana sini kunun mahu menambah bilangan masjid. Pada MissJay, jika masjid yang ada pun belum diimarahkan dengan sebaiknya, ada banyak-banyak pun tak guna jugak..kalau sekadar untuk mengaburi pandangan masyarakat terhadap nama 'negara Islam'.
Satu lagi, MissJay rasa, masyarakat sekarang makin jauh dengan masjid. Jadi, macam lebih baik mantapkan dulu pengisian dan progam yang sedia ada untuk tarik orang pegi masjid, kalau orang dah melimpah ruah, barulah tambah masjid. Kalau tambah sekarang, takut jadi rumah orang gelandangan je...
MissJay pun bukan baik sangat. Tapi, sekurang-kurangnya, MissJay tahu mana pintu untuk jemaah wanita dan mana tempat wuduk untuk kaum Adam.

Adios.

No comments:

Post a Comment