Wednesday, February 8, 2012

sepuluh keadaan biasa untuk reporter

INI hanya yang paling 'stand-out' antara juta-juta lemon yang akan dihadapi..bukan dalam sebulan, bulan dalam setahun..tapi mungkin dalam sehari, kami (atau mungkin MissJay sendiri) akan berhadapan dua dari keadaan ini..biasalah, banyak orang, banyak ragamnya...kan?kan?

Lagipun, selama empat tahun jadi reporter, MUSTAHIL lah semua yang berlaku best-best je, kan? tak berkembangnya hidup kalau semua berjalan lancar..nanti tak tau bahagian mana perlu buat upgrading..kan?kan?

1---Sidang media punyalah lama
Ada yang susah sangat nak berenti bercakap walau ulang-ulang perkara yang sama, sampai reporter naik muak..tapi kami terpaksa tahan sebab nanti kena cakap kurang ajar pula (tapi masih juga ada yang tuduh kami bukan-bukan..cakap kami tak pro lah, takde etika lah)..kadang-kadang, macam dorang bak bagi habis perakam yang boleh rekod sampai dua jam tu..aduyyaii

2---Diskriminasi media/organisasi
MissJay berani cakap sebab MissJay pernah jadi mangsa keadaan ini. Pernah satu penganjur tu cakap, mereka tidak jemput reporter datang tapi MissJay nampak ada reporter dari company lain di majlis mereka. Takpe..takpe..hari ni mereka layan kita camtu..(hihihi..macam dendam la pulak)..Ada pula yang kena asingkan meja..satu di tempat VIP,ada yang penjuru dewan..well, thanks anyway sebab jemput.. :-P

3---Ditanya 'berapa bayaran"
Ramai tak faham konsep sebenar reporter. Mereka dibayar gaji oleh sesebuah syarikat untuk menulis berita dan tidak perlu menerima bayaran lain selain gaji mereka untuk berita yang ditulis. Selain akan menyebabkan bias, perkara seperti ini mungkin boleh disalah tafsir oleh masyarakat. Seharusnya, tiada bayaran untuk berita melainkan untuk iklan dan laporan khas bagi iklan yang itupun sebenarnya mungkin secara berpakej dengan iklan..dont ruin our image la (pesanan kepada reporter dan mereka yang berkaitan).

4---Press-Sec ngalahkan YB.
Ini bukan perkara baru. Mungkin sebab ada YB (terserahlah mo definisikan 'B' tu untuk apa) yang terlalu bergantung kepada Press-Sec sehingga segelintir mereka rasa macam diri sendiri amatlah bagus dan berkuasa buat keputusan untuk sesuatu. Malah ada juga yang demand ngalahkan wakil rakyat...aduss..macam-macam

5---"Ala..dah batal la/dah tunda la"
Mustahil kalau ada reporter yang tak pernah melalui keadaan macam ni...ini tragedi wajib bagi mana-mana reporter..dan paling menyakitkan bila ianya majlis pada waktu pagi. Bayangkan jika anda terpaksa pulang jam 10 malamnya dan bangun awal pagi pada esoknya..nak marah pun tiada apa yang akan berubah melainkan tambah sakit ati..lagipun,majlis mereka, bahan news kita..kan?kan? (mungkin sebab tu juga reporter kdang-kadang terima layanan yang aduhaiiiii..tapi bukan semua la.)

6---"Konsep 'sharing is caring'"
Tak pelik pun..lagipun, selain cara merapatkan hubungan, ia juga mengurangkan beban reporter yang tidur lewat tetapi ada esaimen pagi. Tapi, bagi MissJay, kalau everyday perkara ni berlaku...boleh menimbulkan rasa tidak senang juga kepada mereka yang diminta..yang meminta memang okey je sebab yang penting 'ada news'...

7---"Tak lupa tu kalau makan"
Kalau buat liputan, memang ada majlis yang sediakan makan-makan, tapi ada juga yang tidak sebenarnya. Kalau reporter yang sebenar, mereka tidak akan kisah tentang makanan, kerana makanan sebenar mereka adalah ucapan VIP dan temuramah untuk isu-isu berkaitan. Bagaimanapun, tidak salah untuk ikut makan jika dipelawa.. cuma janganlah cakap reporter pegi majlis hanya untuk makan..ia menyakitkan seperti jika kami cakap 'Korang time nak minta kami buat news je pandai cari. kalau tak, haram nak kol"..sakit kan?

8---"Saya offday hari ni tapi saya turun jugalah"
MissJay selalu dapat panggilan pada awal pagi selasa..pagi yang sepatutnya MissJay gunakan untuk tidur kerana itu hari offday MissJay selepas penat bekerja selama enam hari. Tapi, kalau MissJay ada sesi temuramah yang belum dibuat, kena juga korbankan hari cuti dan masa untuk tidur pada hati tu untuk kuar menerumahan orang yang berkaitan. Aduss..macam zombi pula kalau kurang tidur ni..

9---"Ada satu jak salinan speech ni"
Cuba baca balik..tak sakit ati ke? ajak reposter duyun-duyun, tapi press-kit satu je.. Kalau satu je yang disediakan, kenapa jemput ramai-ramai.kan?kan? Bagus lantik jer yang disukai jadi media rasmi..senang citer, orang lain pun tak kecil ati.. :-)

10---"Angle ni cantik"
Ramai yang menyuruh repoter dan jurugambar dari sudut yang mereka mahu..tidak kurang pula yang mengusulkan lakonan (ya..reporter juga buat perkara yang sama demi tugas)..Cuma bayangkan time menggambar ada sorang berdiri kat sebelah, memerhati angle gambar dan kemudian mengkritik..aduhhh..fikir pun boleh panas ati...

Itu sajalah kali ini...ini cuma dari pandangan MissJay yang baru empat tahun dalam bidang ni. MissJay tahu ramai lagi orang lain yang mempunyai pengalaman dalam bidang ini. Berikan mereka ruang untuk bercerita bila mereka bersedia.

Adios.

No comments:

Post a Comment