Friday, January 27, 2012

mengembara cinta, merantau kehidupan

LANGIT tak selamanya cerah, kata orang. Betullah tu. MissJay pun setuju. Cumanya, bagi MissJay, langit hidup MissJay lebih banyak cerah berbanding kelam skang ni.
  Pasal apa eik? Mungkin kerana seiring peningkatan usia, cara penerimaan terhadap something pun dan rasional and matang sket. Lagipun, MissJay bukan setahun dua hidup bersusah payah.
  Sejak mak MissJay meninggal, MissJay tidak pernah merasai apa itu keluarga. After abah kahwin yang dah masuk tahun ke-14, MissJay rasa tak sampai tiga bulan MissJay ada kat umah. Well, MissJay kan hidup dalam kisah bawang putih, bawang merah moden.
  Ada gak yang tanya MissJay, MissJay tak rasa malu ke 'menjaja' kisah family yang bukan sedap sangat  didengar tu kat orang ramai? Ala, ramai mana pun yang tahu sebenarnya. Dan paling penting niat MissJay bukan nak tunjuk 'act' pasal takde apa yang best pun untuk ditunjuk. (MissJay pun faham istilah 'buka pekung di dada).
  MissJay cuma harap, kesusahan MissJay suatu ketika dahulu, yang MissJay lalui ngan sepenuh hati hingga MissJay berjaya capai kedudukan MissJay sekarang, akan memberi inspirasi kepada mereka yang lain.
  Kalau boleh, MissJay nak semua orang sedar bahawa Allah SWT tidak memberikan ujian di luar kemampuan hambaNya. Dan sebagai manusia, menjadi tanggungjawab kita untuk melalui setiap ujian dengan ikhlas dan redha.
  MissJay tidak pernah menyesal denganapa yang berlaku, malah bersyukur kerana setiap satunya menjadikan MissJay manusia yang lebih baik. Cuma, mungkin ada bahagian penting yang berlaku tapi MissJay terlepas pandang, lalu terlepas juga peluangnya. Takpe..takpe..InsyaAllah, ada rezeki, next ada la tu.
  Diusir dari rumah sendiri, dihalau dari rumah kawan, membesar dari rumah ke rumah, MissJay tidak rasa ia perkara memalukan untuk diakui melainkan untuk menyedarkan kita semua bahawa masih ada manusia yang berhati kudus pada zaman ini. Cuma mungkin bilangannya sahaja yang tidak ramai.
  Kerana itu, seperti pesan arwah emak MissJay, pilih kawan mesti pandai...jangan hanya harap orang baik pada kita, kita juga mesti baik pada orang. Itulah yang MissJay pegang. Lagipun, MissJay sedar, kita tak boleh paksa orang fikir tentang kita macam yang kita nak, cuma kita boleh bertindak dan berkelakuan seperti yang kita mahu mereka tengok kita, dan kemudian fikir seperti apa yang kita fikir.
  MissJay sudah hampir 15 tahun membawa diri, pelbagai ragam manusia MissJay hadapi, sejak usia MissJay 12 tahun lagi. Pertambahan usia tidak akan memberi apa-apa makna kepada kita jika masih seperti pada usia-usia sebelumnya. Kerana itu, MissJay cuba untuk meraih walaupun sketttt je poin untuk umur MissJay pada setiap tahun. Harap-harap poin MissJay okeh tahun ni.
  Ingat, apa juga ujian Tuhan, itu adalah dalam keupayaan kita, melainkan jika kita sengaja beralasan dan tidak mahu berusaha menghadapinya.

Adios.

No comments:

Post a Comment