Thursday, April 19, 2012

iLoveSabah 3 - Sub Stesen Serinsim Taman Kinabalu: indah yang tersembunyi

MISSJAY akui, perjalanan KK ke Sub Stesen Serinsim ini amat memenatkan walaupun MissJay hanya bergelar penumpang sepanjang perjalanan. Bayangkanlah pemandu kami yang bertahan tidak tidur sepanjang perjalanan ketika itu.
  Namun, tidak kira datang sebagai apa, MissJay pasti semua yang berjaya sampai ke sini pasti teruja.
   Terutamanya kepada pencinta alam hijau macam MissJay, dapat menjejakkan kaki ke sini bagai mimpi jadi nyata. Sungguh, alam adalah terapi terbaik jika kita penat mengharung kehidupan. Jadi, tidak salah bermanja dengan alam walaupun datang atas dasar kerja. :-)
  Disambut dengan pemandangan hijau, dengan aliran sungai Serinsim yang sangat menggoda, siapa pun tidak sabar 'berkenalan' dengan destinasi ini. Cuma kalau hujan, mungkin anda dapat melalui pengalaman cabaran 4WD di kawasan berlumpur. Tapi, memang seronok.
  Terletak kira-kira 38km dari pekan Kota Marudu, tempat ini memang jauh dari hiruk pikuk kota. Bagus untuk sesiapa yang mencari ketenangan. Lagipun, hanya ada sebuah perkampungan kecil dekat sub stesen, tidak sunyi tetapi tidak sibuk.
  Tidak cukup dengan kehijauan alamnya, Taman-Taman Sabah menjadikan kawasan ini sebagai hab penyelidikan rusa. Jadi, kalau datang ke sini, mungkin dapat tengok rusa. Kalau bukan semua yang sepuluh ekor tu, mungkin juga beberapa darinya.
  Ketika MissJay ke sini, tiada talian telefon. Mungkin kerana jaringan masih lemah. Tetapi bagus juga bagi mereka yang ingin merasai kehidupan cara 'asli'..tiada gangguan panggilan telefon.Bukankah? :-)
  Sebelum ini, tarikan di sini hanyalah Gunung Nambuyukong, Batu Lebah, Gua Kelawar, Air Terjun Misumpak dan Makam Si Gunting
  Seingat MissJay, Sub Stesen Serinsim terletak di utara Taman Kinabalu berada di antara dua  buah sungai iaitu Sungai Serinsim dan Sungai Kinarom. Airnya punyalah jernih (kalau tidak hujan).
  Vegetasi hutan terdiri daripada hutan sekunder tanah rendah kerana terbakar akibat kemarau yang melanda Sabah pada 1997.
  Ceritanya, sebahagian sub stesen ini pernah dibuka untuk tujuan pertanian oleh penduduk kampung sebekum diwartakan sebagai kawasan Taman Taman Sabah pada 1992.
  Ketika ini, antara kemudahan yang disediakan adalah asrama Kanarom yang memuatkan 21 orang, tiga buah chalet yang masing-masing memuatkan enam orang dan tapak perkhemahan.
  Anda perlu tenangkan fikiran? Silalah ke Sub Stesen Serinsim. Bagus untuk bermuhasabah diri. :-)

anda harus alaminya sendiri :-)

mandi manda atas bekas jambatan konkrit..
padang seluas pemandangan
si seksi yang menunggu pengunjung bertuah untuk bertemu mata :-)
  Pada MissJay, tidak perlu berhabis untuk melihat keindahan yang ada di luar sedangkan kita memiliki apa yang orang lain tiada. Cuma kita tidak nampak.
  Jadi, dah nampak kan? Apa kata kalau anda alaminya sendiri. Lagi siokkkk bilang orang Sabah.
bersih, segar dan bila-bila masa :-)

Tergoda? :-)
Adios.

1 comment:

  1. wakakak bukan gunting bah tu jess si sogunting sama gunung tu gunung tomboyukung wakakkak..bila masa ko datang sana ni, ko datang inda pun bagi tau aku bah hahahahah

    ReplyDelete