Thursday, April 19, 2012

iLove Sabah 2 - Mesilau Nature Resort yang hijau dan segar

DALAM banyak-banyak tempat yang MissJay pernah pergi, inilah tempat yang tersenarai antara yang terbaik bagi MissJay.
   Berada pada ketinggian kira-kira 2, 000 meter dari aras laut, Mesilau Nature Resort sebenarnya terletak di kaki Gunung Kinabalu.
  Apa yang menari di Mesilau Nature Resort (MNR)? Jom kita korek...
  Kepada pendaki gunung Kinabalu yang mendaki melalui Mesilau, MNR mungkin menjadi persinggahan mereka sebelum mendaki.
  Tetapi ada juga yang datang ke sini sekadar untuk bercuti dan menikmati kedinginan dan kehijauannya. Dengan suasana yang sunyi, amat sesuai untuk bulan madu. :-)
   Sebenarnya, kepada pendaki, laluan dari Mesilau adalah lebih mencabar walaupun lebih landai dari Timpohon Gate, Taman Kinabalu. Kenapa? Sebab jaraknya lebih jauh dan bengkang bengkok.
   Bukan sahaja sesuai untuk percutian, MNR juga ada kemudahan untuk organisasi kerajaan atau swasta menganjurkan kursus. Sebab itu ada juga sekolah dan universiti mengadakan program mereka di MNR.
   MissJay berpeluang bermalam di sini sebelum ini. Memang 'awesome'. Sangat-sangat 'awesome'. Dinginnya boleh tahan. Apatahlagi pada waktu pagi.
  MissJay bermalam di asrama yang ada sistem pemanas dan dapur yang boleh disediakan atas permintaan pengunjung. Bayaran penginapan antara RM100-RM150 satu malam.
  Setakat ini, kemudahan penginapan yang ada seperti Bishop's Head Resthouse (40 katil), Crocker Range Lodge (36 bilik), Witti Range Lodge (4 unit), manakala masing-masing satu unit bagi Ugly Sister's Peak Lodge, St. John's Peak Lodge dan Low's Peak Logde.
   Bayaran penginapan pula antara RM100 hingga RM925 (dengan sarapan).
   Di sini ditawarkan program untuk pengunjung seperti Nature Walk dan Naphenthes Garden Tour dengan bayaran RM5 untuk pelancong tempatan dan RM10 pelancong asing (dewasa) dan RM2.50 (tempatan) dan RM5 (asing) untuk bawah 18 tahun.
  MissJay pernah tanyakan kepada penduduk di sini, kenapa namanya Mesilau?
   Kata mereka, Mesilau berasal dari perkataan masyarakat Dusun 'silau' yang bermaksud 'kuning' yang merujuk kepada keadaan air sungai yang mengalir di kawasan ini.
   Katanya, menurut cerita, air berkenaan menjadi kuning kerana daun-daun reput di bahagian punca mata air dan sepanjang anak sungai.
   Benarkan kisah ini? Jika anda ingin pastikan sama ada air sungai di Mesilau ini 'silau' atau sebaliknya, luangkan masa berkunjung ke Mesilau Nature Resort, Kundasang ini.
   Untuk maklumat lanjut mengenai kemudahan di Mesilau Nature Resort, orang ramai boleh menghubungi Sutera Sanctuary Lodges di talian o88-318 888 atau emelkan kepada info@suterasanctuarylodges.com.my atau dengan melayari laman web www.suteraharbour.com
  MissJay sudah tengok..tiba giliran anda pula. :-)
segarnya sukar digambar...silalah datang.. :-)

di bawah sana pekan kundasang...tapi di sini padang golf..:-)

alam sememangnya terapi terbaik untuk jasmani dan rohani (bukan cik rohani ok).. :-)
Bagaimanapun, MissJay mohon maaf..gambar asrama dan chalet yang ada sudah 'terdelete'..Jika anda berminat dan berkelapangan..silalah google :-)

Adios.

No comments:

Post a Comment