Thursday, March 29, 2012

manusia tidak akan pernah adil

MENIPU orang lain tidak akan pernah memberi kesengsaraan seperti menipu diri sendiri. Kerana itu, MissJay tidak pernah menyimpan apa-apa di dalam hati, selagi perkara itu tidak mendatangkan mudarat, terutamanya kepada orang di sekeliling MissJay. MissJay tidak mahu menipu diri.
  Tetapi, malam ini MissJay harus akui yang MissJay kecewa dengan tindakan sendiri. Kecewa kerana menipu diri sendiri yang MissJay tidak apa-apa dengan segala yang berlaku. Pada usia seperti ini, adakah MissJay masih begitu mudah untuk diperbodohkan?
  Berada di kedudukan ini, sudah berapa kali MissJay dipergunakan. Cuma kerana MissJay sedar, DIA mempunyai perancanganNya tersendiri memberikan laluan seperti ini kepada MissJay, maka MissJay tetapkan hati.
 MissJay sedar ikhlas itu adalah sesuatu yang tidak mungkin dapat dilihat manusia. Apatahlagi bila manusia meletakkan deifinisi ikhlas dalam pengertian mereka sendiri. Kerana itu, MissJay tidak berani menyebut perkataan ikhlas untuk apa yang MissJay buat melainkan berkata, MissJay buat kerana MissJay mahu buat dan tidak rasa terbeban dengannya.
  Cuma, MissJay kesal kesudian itu juga dipersoalkan sedangkan MissJay tidak pernah mahu menghakimi personaliti sesiapa seperti personaliti MissJay dihakimi. Kerana itu, biarlah MissJay berdiam dulu. Kerana MissJay tidak sanggup untuk membenci sesiapa.
  Dari kecil, MissJay dididik untuk tolong orang oleh arwah mum MissJay...sampai MissJay membesar seperti itu. Membantu tanpa berfikir kesannya kepada diri MissJay sendiri. Mungkin kerana itu, 'mereka' gembira untuk mengambil kesempatan.
  Tidak mengapa. Allah itu Maha Adil. Dan MissJay tidak rasa ada yang MissJay rugi jika ianya tidak berlaku seperti yang diharapkan..cuma MissJay terkilan..kerana sepatah perkataan yang wujud ketika ia tidak diperlukan...MissJay hilang kawan dan pastinya, menyukarkan MissJay untuk kembali bila dia perlukan MissJay nanti.
  Barangkali, menyalahkan MissJay untuk 'ketidakselesaan' yang berlaku boleh memberinya lebih ketenangan.Wallahualam.MissJay serahkan pada Yang Maha Kuasa.
  MissJay pula?Esok jumpa lagi orang baru, buat news baru dan dapat kawan baru. Hidup mesti diteruskan. Dalam hidup, ia bukanlah tentang berapa banyak kita dapat, tetapi sejauh mana kita berusaha menjadikannya yang terbaik untuk kita.
  MissJay sudah belajar menjadi 'kawan' yang terbaik, yang ada ketika diperlukan. Namun jika usaha MissJay tidak cukup.MissJay minta maaf kerana daya MissJay hanya setakat itu.
  Kalau menyalahkan MissJay boleh menghentikan celaru di hati dan mindanya, biarlah. MissJay sudah biasa.

Adios.
  

No comments:

Post a Comment