Thursday, March 29, 2012

selangkah ke depan, dua langkah ke belakang..

MISSJAY buka kisah kali ni dengan perkara yang MissJay cuba elakkan selama ni. Ditanya status diri, tentang gerangan yang memiliki hati MissJay. Dan bagi wanita yang mendekati angka 3...perkara itu semakin menjadi taboo..rimas ambe!
  MissJay sedar, hidup berpasangan adalah impian semua orang, walau sekuat mana dia menidakkan hakikat itu. Cuma, MissJay belum sedia.
  Apa yang berlaku awal minggu ini, beberapa kawan meminta izin memberi nombor telefon MissJay kepada 'seseorang' yang mahu menawarkan 'perkenalan bukan kerana urusan rasmi'.
  Sejujurnya, MissJay akui, apalah yang MissJay ada untuk 'bersikap begitu sombong' dengan mana-mana lelaki. Cuma, MissJay sangat tidak selesa untuk berada dalam istilah 'berkawan' yang mereka tawarkan. Atau mungkin, ya, mungkin...mungkin kerana MissJay masih hidup dengan masa lalu.
 Kata seorang kawan, MissJay seorang yang konservatif. Katanya, MissJay agak kampungan dalam perkara seperti ini. Benar. MissJay akui yang MissJay kampungan, tetapi bukan konservatif, hanya tradisional.
 Sungguh, sepanjang MissJay membawa diri sejak usia 13 tahun, tradisional itulah yang menjaga MissJay, sehingga MissJay berada pada tempat MissJay berdiri sekarang. Dan MissJay rasa tidak adil kalau 'tradisional' yang MissJay pegang ini dipersalahkan.
  Pada MissJay, setiap orang harus ada pegangan mereka sendiri untuk terus membolehkan mereka melangkah ke depan tanpa, walau keadaan tidak seperti yang disangka,diharapkan atau dijanjikan.
  Ada antara kita terlalu 'berkira' dalam membuat pegangan atau bahasa mudahnya, prinsip. Berbanding maksudnya, ada yang lebih mementingkan kelasnya.
  MissJay tidak pernah rasa terbeban menjadi pendokong pegangan tradisional, malah berbangga kerana itu.
  Kerana pada MissJay, hidup ini hanya sekali dan kerana itu apa yang kita dapat, jadikannya yang terbaik dalam kelasnya sendiri, bukannya dibandingkan dengan perkara lain.
  Mungkin kerana itu juga, kerana MissJay telah 'menjadikan' dia yang terbaik pada kelasnya dalam hidup MissJay, ia menjadi sangat sukar untuk dilepaskan walaupun semuanya tidak lagi seperti yang diharapkan.
  Bak kata Adele, kadangkala ia berakhir dengan cinta dan gembira tetapi ada juga yang penamatnya adalah airmata. Pada MissJay berbanding teruknya berakhir dengan airmata, lebih teruk manusia yang tidak bersyukur bila ia berakhir dengan gembira.
  Walau MissJay pernah kecewa (dan masih trauma walau dah hampir sepuluh tahun), MissJay bersyukur kerana pengakhiran dengan airmata itu sekurang-kurangnya memberi ruang kepada MissJay untuk lebih bersedia, berusaha lebih gigih dan menghargai insan-insan di sekeliling MissJay.
 Bukan tidak mahu,hanya belum bersedia. Buat masa ini, semuanya masih baik-baik sahaja. MissJay masih mampu melaluinya, dengan pegangan tradisional MissJay.
 Kerana pada MissJay berbanding dengan takut ditinggalkan, MissJay lebih takut untuk berada dalam perhubungan yang tiada hujungnya. MissJay pasti ramai yang berpendapat seperti itu, melainkan dia tidak kisah untuk dikecewakan.

Adios.

No comments:

Post a Comment